محمدعلی فاضل خراسانی و عکس


محمدعلی فاضل خراسانی و عکس


محمدعلی فاضل خراسانی

 

Monk

 

یکی دیگر از بزرگان مشهد  می توان به محمدعلی فاضل خراسانی اشاره اشت . ملا محمد علی فاضل ، فرزند مولی عباسعلی فرزند شیخ حسن سودخروی سبزواری ، یکی از اساتید عالیقدر حوزه علمیه مشهد و از اکابر علمای اسلام در قرن 14 ه‍ . ق به شمار می ‌رود . او در فقه و اصول و تفسیر و حکمت و فلسفه الهی اعم از حکمت مشاء و اشراق و حکمت متعالیه ، استاد مسلم بود . در علم کلام و آثار و اخبار وارد از ائمه شیعه در اصول عقاید ، تبحر داشت و در دوران طلبگی کتاب ‌های ادبی را تدریس می ‌نمود و از طبع شعر به هر دو زبان فارسی و عربی برخوردار بود . نیک محضر ، مهربان ، خندان و بسیار شجاع بودو سخنان شیرین و شیوایی می ‌گفت و در سیاست دخالت داشت و با علمایی که قوانین مشروطه را به تمام معنی اسلامی می ‌دانستند موافق نبود و یادآور می ‌شد که بعد از این ، مرتب روش حکومت ‌ها در اروپا و مغرب زمین تغییر خواهد یافت و ما باید مرتب قوانین اسلام را با توجیه و تأویل ، نسبت به مشروطه و حکومت ‌های دیگر منطبق سازیم .

محمدعلی فاضل خراسانی

محمدعلی فاضل خراسانی

Monkمعروف است مشروطه‌ چی ‌ها وقتی محمدعلی فاضل خراسانی را ترور نمودند ، با این که چند تیر به او اصابت کرده بود ، هیچ بیمناک نبود و این در حالی بود که سن او از هفتاد سال تجاوز می‌ کرد . وقتی او را روی تخته ‌ای گذاشتند تا به بیمارستان ببرند و مریدان در اطرافش جمع شده بودند و خون از بدنش می‌ رفت ، فریاد زده بود : بلند بگو لا اله الا الله . او در زمان آصف ‌الدوله شاهسون به کلات و درگز تبعید شده بود .

محمدعلی فاضل خراسانی

محمدعلی فاضل خراسانی

Monkمحمدعلی فاضل خراسانی فلسفه و حکمت الهی و علوم ریاضی را از دو نفر از شاگردان نامی حکیم سبزواری ، یعنی آخوند ملا غلامسحین شیخ الاسلام و میرزا محمد سروقدی معروف به خادمباشی کشیک سوم آستان قدس رضوی ، آموخت و فقه و اصول را چندین سال در مشهد از محضر آقا شیخ حسنعلی تهرانی و آخوند ملا عبدالله کاشی استفاده نمود و به حد کمال رسید . به عراق سفر کرد و مدتی در نجف در مجلس درس حاج میرزا حبیب‌الله رشتی و دیگر بزرگان حضور یافت و بالاخره برای تکمیل تحصیلات خود در حد اعلی ، در سال 1298 در سامرا رحل اقامت افکند و چندین سال از درس میرزا محمد حسین شیرازی ، زعیم شیعه پس از شیخ انصاری ، بهره مند شد و مورد توجه میرزای بزرگ قرار گرفت و پس از پنج سال اقامت و اتمام تحصیلات خود ، به مشهد مراجعت نمود و تا آخر حیات پرثمر خود به تدریس علوم و معارف اسلامی اشتغال ورزید و در اواخر عمر تصدی امور محکمه شرع را نیز به عهده گرفت . حاج ملا هاشم صاحب منتخب ‌التواریخ و حاج ملا غلامحسین حکمی زرگر از شاگردان وی هستند .
حاجی فاضل روز ششم و به نقلی روز هفتم ربیع‌ الاخر 1342 ه‍ . ق در مشهد به رحمت حق واصل شد و در مقبره مرحوم آیت ‌الله خالصی ، واقع در حجره عقب صفه غربی دارالسیاده حرم امام رضا(ع) دفن گردید . از حاجی فاضل شرح دعای عرفه با مقدمه استاد سید جلال‌الدین آشتیانی در شمار انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی به چاپ رسیده است .تور مشهد

محمدعلی فاضل خراسانی

محمدعلی فاضل خراسانی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.